Tasmánie: skrytý klenot, ale i dějiště hrůzného střeleckého masakru

Naše poslední australská zastávka byla nakonec i tou nejpříjemnější. Tasmánie má úžasné pláže, fantastické národní parky a dostatek čerstvých ústřic. A je úplně jiná než zbytek Austrálie.

Z Melbourne jsme letěli do hlavního města nejmenšího z šesti australských států, Hobartu. Toto místo nám nejen svým přístavním charakterem a výrazně chladnějším klimatem připomínal severské evropské země. Lidé jsou zde také podstatně introvertnější než kontinentální Australané. Po mnoha měsících „how are you, mate“ to bylo příjemné oživení.

Graffiti v ulicích Hobartu.

Hobart je drobné město útulných kavárniček bez zvláštních „must see“ pozoruhodností. Svojí absencí nějakých výraznějších atrakcí také připomíná severská hlavní města, která také nejsou sama o sobě zvláštní atrakcí.

Česká stopa v tasmánském vinařství.

Museum of old and new art

V Hobartu (resp. nedaleko od něj) je přeci jen něco pozoruhodného. V nedalekých vinicích se v podzemí skrývá galerie MONA (Museum of old and new art. Osobně názvu moc nerozumím, vystaveny jsou výhradně novodobé umělecké artefakty). Galerie je největší sbírkou moderního umění v soukromém vlastnictví. Docela přesný mi přijde titul uvedený na wikipedii: subverzivní Disneyland pro dospělé.

Vlastník MONy David Walsh si potrpí na finančně nákladné a komplikované exponáty. Zde sprška vody vytváří náhodná slova.

I mnohapatrové podzemní prostory jsou samy o sobě fascinující. S manželkou nás starší umění v podstatě nezajímá, na cestách tedy navštěvujeme jen výstavy moderního umění. MONA byla ze všech, které jsme dosud viděli, jednoznačně nejlepší sbírkou fascinujících a nejednoznačných uměleckých děl. Každému s podobným zájmem tedy velmi doporučuji. Jediné, co mě mrzelo, bylo, že zavírají už v pět hodin (pro Austrálii tak typické) a my tak neměli na důkladnější prohlídku dost času.

Jeden z inovativních prvků v MONě: přístroj vám zobrazuje informace o blízkých exponátech a umožňuje je hodnotit i sdílet postřehy.

Z Hobartu jsme vyrazili směrem k Port Arthur. Poloostrov, na kterém se toto městečko nachází, je opravdu přenádherný a museli jsme mnohokrát zastavovat, abychom se radovali pohledem na krásné pláže a další scenérie.

Jeden z exponátů rozbliká halu plnou světel v rytmu vašeho tepu.

Port Arthur. Dějiště nepředstavitelné hrůzy

Když jsme dorazili k Port Arthur, který kdysi býval obrovskou trestaneckou kolonií a dnes v něm dominuje obrovský historický skanzen s trestaneckou tematikou, něco nám od počátku nehrálo. Atmosféra v městečku byla …divná. Po chvíli hledání na googlu jsem pochopil proč: Port Arthur byl před 22 lety dějištěm nejhoršího střeleckého masakru v dějinách Austrálie. Podrobnosti jsou snadno k dohledání. Pro tasmánskou policii se nejedná zrovna o pochvalnou vizitku: pachatele hrůzného činu, který během několika hodin zavraždil 35 lidí, byla schopna zadržet až po téměř celém dni, což je o to víc zarážející, že masovému vrahovi byla později diagnostikována mentální retardace. Otřesný případ byl zlomový pro regulaci držení zbraní v Austrálii, která následně radikálně zpřísnila. Vzhledem k tomu, jakou intenzitu nabraly masové vraždy v USA, kde je rekord počtu zabitých překonán již několikátý rok v řadě, se jedná o krok dobrým směrem.

Fantastické národní parky

I vzhledem ke skličující atmosféře jsme se rozhodli skanzen nakonec nenavštívit. Vyrazili jsme na noc do nedalekého národního parku Tasman a udělali jsme dobře: národní parky jsou v Tasmánii opravdu překrásné.  A zde jsme se rozhodli, že už se jich budeme  v Tasmánii držet.

Radost při cestování Tasmánií.

Dalším byl násobně větší Freycinet. Ten je vysloveně obrovský a dá se v něm najít vše, čím je Tasmánie tak jedinečná a krásná: obrovské romantické pláže, výstupy na kopce s báječnými výhledy a velké množství trekových tras, od jednoduchých až k náročnějším.

Pobřeží národního parku Tasman.

Aby nechybělo opravdu nic podstatného, nedaleko parku leží Freycinet Marine Park, kde jsem se mohl v den svého svátku věnovat své nejoblíbenější australské kratochvíli: pojídání ústřic.

Nezvykle gigantické tasmánské ústřice.

Po návštěvě tohoto místa se počasí začalo horšit a náš výlet se blížil ke konci. Vyjeli jsme ještě na sever, ale k návštěvě dalšího parku jsme se už neodhodlali.

Pobřeží Freycinet parku.

Zpět do Melbourne jsme odlétali z Launcestonu, a právě přejezd severem země byl nečekaně intenzivním zážitkem. Na rozdíl od východního pobřeží, kde jsme jezdili fantastickou Toyotou, jsme si zde pronajali značku, které jsem se pro její jedinečnou ošklivost celou dobu našeho pobytu vysmíval: Holden, jež je australskou variací Renaultu. Kvůli kombinaci nevýslovné šerednosti a nepůvodnosti je mimo území Austrálie po právu naprosto přehlížen. V Tasmánii jsme dostali model, který patří i v rámci této nedobré značky k vůbec nejhorším.

Výlet za výhledem. Freycinet park.

Chvíli poté, co jsme vyjeli do Launcestonu, padla neuvěřitelná mlha. Cesta byla klikatá a ve špatném stavu, do toho auto, jehož jízdní schopnosti jsou mimořádně nevyhovující…a po chvíli se setmělo. Nezbylo než jet krokem. Není divu, že má Tasmánie tak málo obyvatel, většina nejspíš umírá při autonehodách.

Značce Holden jsem se po celou dobu pobytu za její neskutečnou šerednost vysmíval. Nakonec jsem vyfasoval jeden z jejích nejhorších modelů. Karma je neúprosná.

Launceston je půvabné městečko, kde jsme strávili poslední tasmánskou noc. Zrovna probíhaly trhy, takže jsme  ochutnali  místní speciality.

Nabídka grilovaných chobotnic.

Proč pro nás byla zrovna Tasmánie tak výjimečná? Nejspíš také proto, že byla tak neaustralská, a to bylo po osmi měsících osvěžující. Tasmánie má většinu toho, co dělá Austrálii tak výjimečnou, úžasné pláže, nádhernou přírodu, čerstvé ústřice a přátelské obyvatele (i když trochu jiným způsobem). Naopak zde chybí velká města a neuvidíte ani moc turistů. Po všech turisty obléhaných zastávkách východního pobřeží, které byly drahé a po čase trochu jednotvárné, to byla více než příjemná změna.

Po návratu zpět jsme strávili poslední noc v Melbourne u našich přátel. Dojemné loučení s naší asijskou hostitelkou a potom odjezd do Asie! V tu chvíli jsme ještě netušili, jak radikální změna životního režimu nás v Asii čeká.

Příště zážitky a postřehy z naší první asijské zastávky, Singapuru.

Autor: Ondřej Korhoň | pondělí 5.2.2018 15:24 | karma článku: 20,83 | přečteno: 878x

Singapur: 4. nejbohatší země světa plná zákazů

Když jsme se po osmi měsících loučili s bezstarostným životem v Melbourne, čekala nás před návratem domů ještě jedna kapitola: čtyři měsíce cestování po Jihovýchodní Asii. Naše dobrodružství začalo v Singapuru.

14.2.2018 v 8:21 | Karma: 24,77 | Přečteno: 1250x | Diskuse| Cestování

3 důvody ke zmírnění povolebního pesimismu

Od prezidentských voleb už pár dní uběhlo. S odstupem se z nich vzpamatovávám i já. Dokážu se vyrovnat s tím, že bude Miloš Zeman znovu prezidentem, ale neztratit přitom úctu k vlastní zemi už je obtížnější úkol.

7.2.2018 v 12:40 | Karma: 20,09 | Přečteno: 909x | Diskuse| Politika

Sydney: prosluněnější rival Melbourne

V Melbourne nepříliš oblíbené velkoměsto bylo mnohem krásnější, než jsme čekali, plné úžasných pláží a fotogenických míst.

2.1.2018 v 10:16 | Karma: 22,58 | Přečteno: 757x | Diskuse| Cestování

Ondřej Korhoň

Queensland: tropický domov nejroztomilejších, ale i nejnebezpečnějších živočichů planety

Koncem října jsme s manželkou přepnuli z režimu pracovního do režimu turistického. Proletěli jsme se až na samý sever Austrálie do Cairns a odtud autem zpět na jih až do Sydney. Prvním státem, kterým jsme cestovali, je Queensland.

3.12.2017 v 16:29 | Karma: 24,65 | Přečteno: 926x | Diskuse| Cestování

Great Ocean Road a Grampians: přírodní krásy Victorie

Náš pobyt v Melbourne se blíží ke konci, jaro je v plném proudu a my si konečně něco naspořili. Čas vyrazit objevovat krásy Victorie, kterou brzy opustíme.

28.10.2017 v 4:16 | Karma: 17,37 | Přečteno: 462x | Diskuse| Cestování

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Cestujeme s manželkou jihovýchodní Asií.